Hamilelikte Tarama Testleri – Doç.Dr. Onur Topçu

Hamilelikte Tarama Testleri

Hamilelikte tarama testleri, bebeğin detaylı olarak incelenmesi ve var olan hastalıkların daha doğmadan önce tespit edilebilmesi için yapılıyor. Zira; çeşitli kalıtımsal hastalıklar ve anne karnında meydana gelen hastalıklar, ancak ve ancak hamilelikte tarama testleri ile tespit edilebiliyor. Ankara’da hamilelik tarama testleri alanında Doçent olarak görev alan Doç. Dr. Onur Topçu; gebeliğin en başından sonuna kadarki o mucizevi süreçte anne adaylarıyla yakından ilgilenmekte ve hamilelikte tarama testlerini yapmaktadır.

Hamilelikte Yapılması Gereken Testler ve Yaptırılma Zamanları

11–14. hafta: İkili Tarama (Kombine test)

Hamileliğin 11.haftası ile 13. Haftası 6.gün arasında yapılan ikili tarama testi, Down ve Edwards sendromlarının tespit edilmesi için yapılan bir tetkiktir. Tanı testi olarak değerlendirilmeyen ikili tarama testi, kesin olarak bu sendromların tanısını koyamaz. İkili tarama testi ile yüksek riskli hamiliklerin tespit edilirken, ileri testlerin gerekliliği ortaya çıkarılır. Maternal kanda fetal DNA, koryon villüs biyopsisi, amniyosentez gibi ileri kesin tanı testleri, ikili tarama sonucuna göre istenir.

İkili tarama testi; ultrasonla birlikte kan tetkiki ile yapılır. Bebeğin baş popo mesafesi ve ense kalınlığı ultrason ile yapılırken anne kanındaki B-HCG ve PAPPA seviyeleri değerlendirilmeye alınır. Bu değerlendirme sonucu yüksek risk olduğuna karar verilir ise invazif girişimlere geçilir.

16-18. hafta: MS-AFP testi

Bebeğe zararı olmayan bir kan tetkiki olan MS-AFP tetkiki, anne kanındaki bir hormonun incelenmesini içerir. Omurilik sistemi olmak üzere kromozom hastalıkları, sindirim sistemi gibi çeşitli faktörlerin değerlendirildiği MS-AFP testi, anne adaylarına ve kadın doğum doktorlarına oldukça geniş bir değerlendirme sunabilir. Zira ultrason cihazlarında omurilik sistemi anomalileri bazen görülemeyebiliyor. Küçük defektler ultrason ile tanınmasa dahi MS- AFP tetkiki ile mutlaka tespit edilirler. Bu da doğum esnasında “hızlı müdahale” şansı sağlamakta ve bebeğin menenjit gibi ciddi tablolardan korunmasına vesile olacaktır.

20–22. hafta: İkinci düzey ultrason incelemesi

Bebeğin tüm organ ve sistemlerinin detaylı bir şekilde incelenmesi geç fetal tarama incelemesi ile yapılmaktadır. Çözünürlüğü ve görüntü kalitesi iyi bir cihaz ile organlar ve sistemler, dikkatli bir şekilde incelenmekte ve olası problemler tespit edilebilmektedir. Perinatologlar tarafından uygulanması gereken bu test, kemik yapıların henüz tam gelişmediği dönemler arasında yapılabilmektedir.

Bebeğin pozisyonu, amnion miktarı, göğüs kafesi, kalbi, kol bacak omurgaları, genital bölgeler gibi çeşitli alanlar ve sistemlerin incelendiği ikinci düzey ultrason incelemesi yaklaşım olarak 40 dakika kadar sürebilmektedir.

Doç. Dr. Onur Topçu ise hamileliğin başından itibaren takip ettiği anne adaylarının detaylı incelemelerini her muayene döneminde yapmaktadır.

24-28. hafta: Şeker yükleme testi

Hamilelik döneminde olağan olarak meydana gelen hormonal değişiklikler, metabolik düzene etki edebilmektedir. Hamilelik esnasında şeker hastalığının çıkması ise buna en güzel örnektedir. Gestasyonel diyabet dediğimiz bu durum, gebelikten sonra normale dönebildiği gibi kalıcı da olabilmektedir. Bu nedenle bu haftalar arasında anne adaylarına, şeker yükleme testi yapılmaktadır.

Açlık gerektirmeyen şeker yükleme testi, günün herhangi bir saatinde yapılabilir. 50 gram glukoz içirilmesi ile başlayan test, kan sonucunun incelenmesi ile son bulur.

28.hafta sonrası hamilelik izlemi

Genel taramaların tamamlandığı 26. Haftadan sonra, bebeğin ve anne adayının genel sağlığı ile ilgili tespit edilmiş tüm riskler ortaya konur. 500 gram ağırlığa ulaşmış olan anne karnındaki bebeğin, kromozomal hastalık riskleri belirlenmiş ve tüm organ & sistem incelemeleri tamamlanmıştır. 28.haftadan sonra ise anne adayları, aylık takiplere çağrılır. Bebeğin kilo alımı, suyun yeterli olup olmadığı, doğum şeklinin tahmin edilebilmesi, preeklampsi gibi zehirlenme açısından bu aylık takipler, çok önemlidir.

32.hafta sonrası hamilelik izlemi

Fetal iyilik halinin değerlendirilmesi ve doğumun nasıl yapılacağının belirlenmesi için 15 gün arayla kontrol muayeneleri, 32. Haftadan sonra planlanabilmektedir. NST ve ultrason incelemeleri, 32.hafta ve sonraki haftalarda düzenli olarak yapılır.

Ankara’da Hamilelikte Tarama Testleri İçin Doç. Dr. Onur Topçu’yu Tercih Edin, “iyi ki “ Deyin!

Uzun yıllardır gebelik danışmanlığı ve riskli gebelik takibi alanında anne adaylarına destek olan Doç. Dr. Onur Topçu, hamilelikte tarama testleri alanında da uzmanlaşmıştır. Bebeği ve anneyi detaylı bir şekilde inceleyen Doç. Dr. Onur Topçu; sağlıklı bir gebelik geçirilmesi ve sağlıklı bir bebek elde edilmesi için gebelik öncesi süreçte de sizlerin daima yanında olmaktadır. Gebelik esnasında da gebelik tarama testlerini eksiksiz bir şekilde yapan Doç. Dr. Onur Topçu ile siz ve bebeğiniz daima güvende!