Menopoz – Doç.Dr. Onur Topçu

Menopoz

Menopoz Ankara

Doğum gibi mucizevi bir hediyeye sahip olmak, tüm kadınlar için özeldir. Yaratılış itibari ile tüm kadınlar belirli bir yaşa geldiğinde ise doğum yapma yeteneklerine veda ederler. Çünkü, gerek yaşlanmaya bağlı sebeplerden ötürü gerekse de fizyolojik sebeplerden ötürü vücut, üreme fonksiyonlarını alarak kadınlara “yepyeni bir yaşam” sunar. Menopoz kimi kadın için “kötü bir şey” olarak görülse de aslında kadının “kendini keşfetmesi ve dinlenmesi” için harika bir zaman dilimidir. Adet döngüleri, gebelik sıkıntıları, sık kilo alıp verme, hormonal değişimler gibi birçok duruma veda etmek; kadınların artık dinlenmesini sağlar. Bu nedenle, menopoz öncesinde ve sonrasında olası riskleri ekarte etmek ve bundan sonraki yaşamı keyifle geçirebilmek için rutin jinekolojik kontroller son derece önemlidir. Menopoz Ankara denilince akla ilk gelen doktorlardan birisi olan Doç. Dr. Onur Topçu; menopoza dair önemli bilgileri, “Menopoz” başlıklı bu içerikte yayınlamıştır.

Menopoz Nedir?

Menopoz nedir sorusunun tıbbi yanıtı ise kadınların yumurtalık fonksiyonlarının sona ermesi ve adet kanamasından kesilmesi sürecidir. Hastalık olarak görülmemesi gereken menopoz, tüm sağlıklı kadınların belirli bir yaştan sonra geçeceği dinlenme sürecidir. 47 ila 52 yaşlar arasında görülmesi beklenen menopoz, genetik başta olmak üzere çeşitli faktörler ışığında erken yaşlarda yâda daha geç yaşlarda da görülebilmektedir.

Menopozun Gelişimi

Adet döngülerinin kendi kendine durması ve doğal olarak yumurtlamanın da sona erdiği süreç menopoz süreci olarak adlandırılır. Progesteron ve östrojen hormonlarının menopozda yavaşladığı bilinir ve belirli bir süre sonra tamamen durur. 1 yıl içerisinde adet görmeyen ya da gebelik geçirmeyen tüm kadınlar, menopoz olarak değerlendirilmezler. Yaş burada en önemli faktördür zira. Erken yaşta menopoza giren insanlar belirli kontrollerden sonra menopoza girmiş olarak değerlendirilirken bazı kişiler ise adetten kesilmenin sebepleriyle ilgili farklı durumlarla karşılaşabilirler. Günümüzde aşırı zayıflık gibi çeşitli durumlar veya hastalıklar, menopoz benzeri bir tabloyla karşılaşmamıza sebep olabilir. Bu nedenle menopoz tanısı almak için jinekolojik muayeneden geçmek ve doktora doğru tıbbi öykü vermek gereklidir.

Menopoz başlangıcında yumurtalıkların görevini yerine getiremediği tespit edilir ve daha sonra adetten de tamamen kesilme ile karşılaşılır. Hipotalamik- hipofizer aks stimülasyonu aracılığı ile yumurtalarını sistemik bir şekilde bırakan üreme çağındaki kadınlarda bazı durumlarda hem yumurtlama hem de adetten kesilme ile karşılaşılabilir. Bunun sebebi ise gebelik olabilir. Bunu menopoza yormak ve doktora gitmemek son derece yanlıştır. Eğer ki beklenmeyen bir adetten kesilme ve yumurtlayamama söz konusu ise mutlaka gebelik ekarte edilmelidir.

Menopozun Belirtileri Nelerdir?

Menopoz belirtileri herkeste çeşitlilik gösterebildiği için tek tip belirtiden bahsetmek mümkün değildir. Kimisi bir anda basan terlemelerden şikâyetçi iken kimisi de göğüslerde aşırı hassasiyetten şikâyetçi olabilir. Ancak menopozun genel olarak belirtileri ise aşağıdaki gibidir:

• Regl düzensizliklerinin başlaması
    • Sık sık idrar yapma isteği
    • Cinsel isteksizlik başlaması
    • Ani ruh değişimleri
    • Uyku bozuklukları
    • Gece terlemeleri
    • Çarpıntı şikâyeti
    • Depresyon
    • Baş ağrıları
    • Saç dökülmeleri
    • Kilo almak
    • Eklem ağrıları
    • Konsantrasyon eksikliği
    • Vajinal kuruluk
    • Cinsel ilişki esnasında acı duymak

Menopozun Vücuda Etkisi Nasıl Olur?

Menopozun vücuda etkisi elbette kişiden kişiye göre değişiklik gösterecektir. Genel olarak östrojen hormonunun işlevinin yitirilmesi ile genital bölge başta olmak üzere vücudun birçok yerinde değişim süreci baş gösterir. Genital organlarda tüyler azalabilir, yüzde tüylenme artışı gözlemlenebilir. Koltuk altı tüyleri azalırken rahimde yâda yumurtalıklarda küçülme görülebilir. Rahim iç duvarı kalınlaşabilir, idrar kesesi küçülebilir, ciltte kırışıklıklar artabilir, memeler sarkabilir, kabızlık görülebilir, kemik erimesi ile karşılaşılabilir. Ancak bu daha öncede dediğimiz gibi herkes için geçerli değildir.

Psiko-Endokrin Değişiklikler

• Unutkanlık
    • Kronik yorgunluk ve yukarda bahsedilen diğer menopoz belirtileri

Ürogenital Sistemde Değişikler

• Vajina epitelinin incelmesi
    • Cinsel organların çekilmesi yâda kuruması durumu
    • İdrar yollarının daralması ve idrar fonksiyon bozuklukları
    • Cinsel ilişkide isteksizlik ve aşırı kuruluk

Doç. Dr. Onur Topçu ile Sağlıklı Menopoz Mümkün!

Menopoz olarak düşündüğümüz birçok fizyolojik değişimler, bazı hastalıkların ve kanserin habercisi olabilir. “Yaşım geldi, kesin menopoza giriyorum” diye kabullenmemeli ve yaşadığınız tüm semptomları doktorunuza anlatarak jinekolojik muayene talebinde bulunmalısınız. Menopoz sandığınız bu durum, kanser yâda hastalık başlangıcı olabilir ki bu da sizin erken teşhis ile kurtulmanızı sağlayabilir. Bu nedenle, menopoz belirtileri başlığı altında saydığımız durumlardan siz de şikâyetçi iseniz hemen Ankara’daki muayenemize gelin ve kısa sürede jinekolojik muayenenizi olarak tanı alın!