Rutin Jinekolojik Kontroller – Doç.Dr. Onur Topçu

Rutin Jinekolojik Kontroller

Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler ile birlikte artık kısa sürede hastalıklarımız için teşhis alabiliyor ve tedavilerini en iyi şekilde yaptırabiliyoruz. Jinekolojik hastalıklar ve kanserler ise kadınları, günümüz şartlarında sıklıkla tehdit etmektedir. Düzensiz beslenme, genetik yatkınlık, hormonal değişimler ve çevresel faktörler gibi çeşitli tetikleyiciler sebebiyle jinekolojik hastalıklara yakalanma hızı da artıyor. Kadının iş yaşamına katılması, sosyalleşmesi ve bilginin artık daha da hızlı yayılması ise jinekolojik hastalıkları fark etmekte de önemli rol oynadı. Bu avantajı değerlendiren milyonlarca kadın rutin jinekolojik kontrollerin önemini kavrayarak artık düzenli olarak jinekolojik muayeneye başvuruyorlar.

Rutin Jinekolojik Kontrollere Genel Bakış

40 YAŞ ÖNCESİ RUTİN CHECK UP

Bakirelerde jinekolojik kontrol

Bakire olan kişilerde jinekolojik kontroller, idrara sıkışık halde iken ultrason çekimi ile yapılır. Transabdominal sonografi ile rahim, yumurtalıklar, rahim komşuluğundaki organlar ile kolaylıkla bilgi alabiliriz. Rahimde bulunan myomlar, kistlerde ultrason son derece önemli bir tetkiktir. Bu çağlarda yapılan ultrasonografik değerlendirmeler ile yumurtalıkta yer alan küçük kistler ve polikistik over sendromu da tespit edilebilmektedir. Şiddetli adet sancıları olan kişilerde de yine çikolata kistleri yani endometriomalar da rutin jinekolojik kontroller esnasında tespit edilebilmektedir.

9 ila 26 yaş arasındaki kişilere artık ülkemizde rahim ağzı kanseri aşısı yapılmaktadır.

Bakire olmayan kadınlardaki kontroller

Evli olan yâda cinsel hayatı başlamış kadınlarda jinekolojik kontroller, elle ve cihazla vajinal yol ile yapılabilmektedir. Smear testleri ve diğer tanı testleri de yine yıllık jinekoloji kontrollerinde yapılmaktadır.

Genel olarak bakire olmayan kadınlar jinekolojik muayene masasına alınır ve dış genital alan gözle değerlendirilir. Kondilom, kitle, ülserasyon, kızarıklık ve kist oluşumlarının olup olmadığına bakılır ve daha sonra kişi ıkındırılarak rahim yâda idrar kesesinde herhangi bir sarkma olup olmadığı kontrol edilir. Spekulum muayenesinde ise vajinaya özel ince bir alet sokulur. Vajinal duvarlar, serviks, yumurtalık gibi alanlar değerlendirilir ve eğer gerekiyor ise vajinal kültür örneği alınır.

Spekulum sonrası tuşe denilen jinekolojik muayene yapılır. Hastanın kasık bölgesine yukarıdan bastırılır ve rahim, yumurtalık ve tüpler, el yordamı ile muayene edilir. Böylece; yumurtalıklardaki kistler, rahmin büyüklüğü, şekli, tüplerin büyüklüğü gibi durumlar tespit edilebilmektedir. Transvaginal yani vajina içi ultrason muayenesi ile kısa sürede jinekolojik muayene bitirilir.

Cinsel yönden aşırı aktif kadınlardaki kontroller

Birden çok eşli kadınlarda cinsel yolla bulaşan hastalıklara rastlanılma ihtimali çok fazladır. Bu nedenle de rutin jinekolojik muayeneler, bu hasta grubu için son derece önem arz etmektedir. Jinekolojik kontrollerde ise bu hastalar için cinsel yolla bulaşan hastalıkların tarama testleri talep edilir.

40 YAŞ SONRASI RUTİN CHECK UP

Menopoz yaşının yaklaşması ile kadınlarda hastalık riskleri daha da artmaktadır. Bu nedenle, 40 yaş sonrası rutin check up’lar daha sık yapılmalıdır. Meme ve rahim ağzı kanserlerine genel olarak bu yaşlar aralığında rastlanıldığı için her 6 ayda bir jinekolojik kontrol şarttır.

Genel olarak 40 yaşından sonra kadınlarda görülen jinekolojik problemler ise şöyle;

• Over kistleri, endometrial hiperplaziler gibi organik hastalıklar
  • Meme kanseri, over kanseri, rahim kanseri gibi kanser çeşitleri
  • Osteoporoz, kalp hastalıkları gibi menopoz sebebiyle tetiklenen hatalıklar
  • Hipertansiyon, diyabet, damar sertliği

Bu nedenle 40 yaş sonrası rutin check up için başvuran hastalara genel olarak meme muayenesi, meme ultrasonu, smear testi, kemik mineral dansitometrisi, hormon ve kan testleri uygulanmaktadır.

Siz de Rutin jinekolojik Kontrollerinizi Yaptırın, Sağlığınızı Şansa Bırakmayın!

Ankara’da rutin jinekolojik kontroller için yeni adresiniz Doç. Dr. Onur Topçu! Her yaş aralığındaki hastalara kapılarını aralayan Doç. Dr. Onur Topçu; rutin jinekolojik kontrollerinizi yaparak her şeyin yolunda olup olmadığını belirler ve tedavi planlamanızı yapar. Siz de baştan aşağı jinekolojik bir kontrolden geçmek istiyorsanız mutlaka tercihiniz Doç. Dr. Onur Topçu olmalı!