Şeker Yükleme Testi

Hamilelikte, bebeğinizi kan kaynağınıza bağlayan plasenta, yüksek seviyede çeşitli hormonlar üretir. Neredeyse hepsi hücrelerinizde insülin etkisini bozar ve kan şekerinizi yükseltir. Yemeklerden sonra kan şekerinin mütevazı yükselmesi gebelikte normaldir. Bebeğiniz büyüdükçe, plasenta gittikçe daha fazla insülinle mücadele hormonu üretir. Gebelik diyabetinde, plasental hormonlar bebeğinizin büyümesini ve refahını etkileyebilecek bir seviyeye kan şekeri artışı sağlar. Bu bazen riskleri beraber getirse de şeker yükleme testi ile erken dönemde fark edilir.

Şeker Yükleme Testi (Gebelikte Glikoz Testi) Nedir?

Bir glikoz tolerans testi, belirli bir miktarda şeker tükettikten sonra vücudunuzun hücrelerinin glikozu (şekeri) ne kadar iyi emebildiğini ölçer. Hamilelikte şeker yükleme testi, gebelik diyabetini taramak için kullanılır. Test genellikle gebeliğin 24-28. Haftaları arasında yapılır.

Şeker Yükleme Testi Ne Zaman Yapılmalı?

• Vücut ağırlığı endeksi (BMI) 30kg / m²’nin üzerinde ise
    • Anne adayı daha önceki doğumunda 4.5kg üzerinde bir bebek doğurmuş ise
    • Önceki bir gebelikte onaylanmış gebelik diyabeti söz konusu ise
    • Diyabet hastası olan birinci derece akraba (anne / baba / erkek kardeş / kız kardeş) varlığında; şeker yükleme testine daha çok önem verilmelidir.

Bunlara ek olarak ailesel yâda kişisel bir gebelik diyabet öyküsü ile birlikte diğer faktörler nedeniyle yüksek gebelik haftası riskiniz varsa, mutlaka test daha öne çekilmelidir. Hamileliğin erken dönemindeki anormal test sonuçları, önceden gebelikte diyabet yerine, önceden tanınmayan tip 2 diyabetli olduğunuzu gösterebilir. Gebelik diyabetinin yüksek kan şekerine sebep olması ile hamileliğiniz ve bebeğinizin gelişimi riske girebilir. Ancak,  gebelik diyabeti olan çoğu kadın sağlıklı bebekler doğurur. Bununla birlikte, dikkatli bir yönetim olmadan, gebelik diyabeti preeklampsi veya aşırı fetal büyüme gibi çeşitli gebelik komplikasyonlarına yol açabilir.

Bebeğinizi etkileyebilecek komplikasyonlar

Gestasyonel diyabetiniz varsa, bebeğinizin aşağıdaki riskleri artabilir:

Aşırı Doğum Ağırlığı

Kan dolaşımınızdaki ekstra glikoz plasentadan geçerek bebeğinizin pankreasını ekstra insülin yapmak için tetikler. Bu bebeğinizin çok fazla büyümesine neden olabilir (makrozomi). Çok büyük bebeklerin, 4000 gramın üzerinde ağırlığa sahip olanların, doğum kanalında sıkışıp kalmaları, doğum yaralanmaları olması veya sezaryen gerekliliğinin olması daha muhtemeldir.

Erken (Erken) Doğum Ve Solunum Sıkıntısı Sendromu

Bir annenin yüksek kan şekeri, erken doğum riskini artırabilir. Erken doğan bebekler solunum sıkıntısı sendromu yaşayabilir – bu da nefes almayı zorlaştıran bir durumdur. Bu sendromlu bebekler, akciğerleri olgunlaşıp güçleninceye kadar nefes almaya ihtiyaç duyabilir. Gebelik diyabeti olan annelerin bebekleri erken doğmamış olsalar bile solunum sıkıntısı sendromu yaşayabilir.

Düşük Kan Şekeri (Hipoglisemi)

Bazen gestasyonel diyabeti olan annelerin bebekleri doğumdan kısa bir süre sonra kan şekeri düşüklüğü (hipoglisemi) geliştirir, çünkü kendi insülin üretimi yüksektir. Şiddetli hipoglisemi atakları bebekte nöbetlere neden olabilir. Sık beslemek ve bazen intravenöz glikoz çözeltisi bebeğin kan şekeri seviyesini normale döndürebilir.

Tedavi edilmeyen gebelik diyabeti, doğumdan önce veya kısa bir süre sonra bebeğin ölümüne neden olabilir.

Şeker Yükleme Testi Nasıl Yapılır?

Şeker yükleme testi için anne adayına 50 gr. Glikoz içirilir ve bir saat sonra kan tahlili uygulanır. Kandaki glikoz seviyesinin ölçümlenmesinden sonra seviye 140 mg/dl altında ise anne adayının gebelik şekeri olmadığı sonucuna varılmaktadır. Eğer ki bu değer daha yüksek rakamlara tekabül ediyor ise tanının 3 saatlik 100 gram glikoz ile kesinleştirilmesi hedeflenir. Bu testin sonucuna göre de anne adayının şeker hastalığı olup olmadığı tespit edilir.

Şeker yükleme testinin doğru çıkması için aşırı fiziksel aktivitelerden kaçınılmalı ve yemek yenmemelidir.

Ankara Şeker Yükleme Testi | Gebelikte Şeker Hastalığı Riskini Öğrenmek İçin Doç. Dr. Onur Topçu Sizi Bekliyor!

Çocuk sahibi olmayı bekleyen her anne adayının yaptırması uygun görülen şeker yükleme testi, hamileliğin belirli dönemlerinde uygulanmaktadır. Ankara’da Doç. Dr. Onur Topçu tarafından uygulanan şeker yükleme testi hakkında daha fazla bilgi almak veya randevu talebinde bulunmak için hemen Doç. Dr. Onur Topçu ile iletişime geçin!