Histeroskopi – Doç.Dr. Onur Topçu

Histeroskopi

Histereskopi İşlemi

Histereskopi; histero ve skopi kelimelerin birleşimden oluşmuştur. Histero rahim demektir ve skopi görmek, gözlem anlamında kullanılmaktadır. Yani histereskopi rahmin içinin görüntülenmesidir. Histereskopi önemli bir tanı ve tedavi yöntemidir. Çünkü hekim histereskopi işlemi sırasında rahmi net olarak görmekte ve rahimde herhangi bir hastalık varsa anında tanı koyabilmekte ve tedavi edebilmektedir.

Histereskopi işleminin en önemli avantajı, yapılan bu işlemden sonra hasta aynı gün hastaneden taburcu olabilmekte ve günlük yaşamına, aktivitelerine dönebilmektedir. Bu işlemin tecrübeli ellerde yapılması hasta açısından avantaj getirmektedir, çünkü histereskopi yönteminde kullanılan sıvılardan dolayı belirli bir süre içerisinde hekim hastasını tedavi etmek zorundadır. Yıllardır binlerce histereskopi işlemi yaparak binlerce hastaya faydalı oldum ve faydalı olmaya devam etmekteyim. Yazımın devamında bu işlemi ne gibi durumlarda uyguladığımı ve hangi hastaların bu yöntemden fayda görebileceğine dair faydalı bilgiler paylaşmaya çalışacağım.

Histeroskopi İşlemi Gereken Durumlar Nelerdir?

Histeroskopi işlemi, kadın hastalıklarına, özellikle rahmin iç kısmını ilgilendiren jinekolojik (kadın hastalıklarına) hastalıklara, tanı koymak ve tedavi etmek üzere kullanılan bir işlemdir.

Aşağıda belirttiğim durumlarda kesin tanı koymak için kullanılmaktadır:

• Rahim içinde oluşan poliplerin tanısında
    • Rahim içinde oluşan miyomların tanısında
    • Tekrarlayan düşük vakalarının sebeplerini belirlemede
    • Kısırlık sebebi araştırılmasında
    • Fazla kanamalı âdetin veya adet düzensizliklerinin sebebini öğrenmede
    • Menopoz sonrası yaşanan kanamaların kaynağını bulmada
    • Rahim içi duvar kalınlığını araştırılmasında
    • İstmosel tanısında
    • İnfertilitenin (kısırlığın) olası sebeplerini belirlemede
    • Rahim kanseri tanısını koymada kullanılmaktadır.

Aşağıda belirttiğim durumlarda tedavi için kullanılmaktadır:

• Rahim içinden kaynaklanan polip ve miyomların tedavisinde
    • Rahim içindeki spiral gibi gebeliği önleyen araçların çıkarılmasında
    • Endometriumun çıkartılması ve rahim mukozasının alınmasında
    • Rahim duvarı kalınlığında biyopsi almak için
    • Rahim içindeki yapışıklıkları kesmek yâda açmak için
    • İstmosel defektini düzeltmek için
    • Seçilmiş hastalarda rahim kanserinin tedavisinde kullanılmaktadır.

Histeroskopinin Uygulama Tekniği

Dış çapı 4 ila 10 milimetre arasında olan histeroskopi aleti ile rahim ağzından, rahmin içine girilerek rahmin içinin detaylı değerlendirilmesi gerçekleştirilir. Karından herhangi bir kesi yapılmaz. Histereskopi aletinde sabit olarak ışık kaynağı ve rahim içerisinin görüntü kalitesini stabil sağlamak için serum geçişine izin veren yollar vardır. Bunun dışında histereskop ile kullanılacak cerrahi aletler histereskopi aletine göre ve yapılacak cerrahi işleme göre değişmektedir.

Histeroskopik Uygulamalar Nelerdir?

Histeroskopik uygulamalar; tanısal yani diagnostik histereskopi ve cerrahi yani operatif histeroskopi olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.

Tanısal Amaçlı (Diagnostik) Histeroskopi

Günümüzde sıkça uygulanan tanısal amaçlı histeroskopi; kadın hastalıklarının teşhisi ve tedavisi için büyük önem arz etmektedir. Yapışıklıkların, myomların ve poliplerin tespit edilebildiği tanısal amaçlı histeroskopi işleminde; rahim içinde yer alan tüm problemler rahatlıkla görülebilmektedir.  Aslında ultrasonografi ile şüphelenen tüm rahim içi lezyonlar kolaylıkla histereskopi işlemi sırasında görülür ve tanı rahatlıkla koyulur. Kadında, bir sonraki tedavi aşaması planlaması açısından büyük fayda sağlar.

Bu tedavi planlamaları çok çeşitlidir. Rahim içinden kaynaklanan bir polip, miyom kadında aşırı kanamalar yapabileceği gibi, bu lezyonlar kadında kısırlık ve ağrı da yapabilmektedir. Rahim içinde oluşmuş olan yapışıklıklar veya istmosel gibi rahim içinde sezaryen ameliyatına bağlı oluşmuş defektler, histereskopi ile rahatça görülebilir ve tedavi edilmesi için planlama yapılmasını sağlar. Tanısal histereskopinin en önemli avantajı ofis şartlarında yapılabilmesi ve ek anesteziye ihtiyaç duyulmamasıdır.

Cerrahi (Operatif) Histeroskopi

Rahim içerisinde meydana gelen tüm problemlerin kesin tedavisi için bir tedavi yöntemi olarak tercih edilebilir. Tekrarlayan düşüklere neden olan rahim içi perdelerin kesilmesi yani septum insizyonunda, rahim iç dokusunda oluşmuş polip ve miyomların tedavisinde, endometrial kalınlığın arttığı hastalarda biyopsi amacıyla ve kısırlığa neden olan rahim içi yapışıklıklarının açılmasında operatif (cerrahi) histeroskopisi uygulanır.

Operatif histereskopi işlemi genel anestezi altında uygulanır. Rahim ağzı yaklaşık olarak 7 veya 10 mm’e kadar genişletilir ve hastanın tedavisi yapılır. İşlem sonrası aynı gün hasta taburcu edilir ve hastanın günlük aktivitelerine dönmesine izin verilir. Cinsel ilişki en fazla 1 hafta yasaklanır.

Histeroskopi Nasıl Yapılır?

Vajen bölgesinin temizlenmesi ile başlayan histeroskopi işlemi, rahim ağzından histereskopi aletinin geçişi ile başlar. Bu sırada cerrahi işlemi kolaylaştırmak için rahim içini şişirmeye yarayan bazı serum tarzı solüsyonlar kullanılır. Bu yüzden işlem sonrası az miktarda vajinadan sulu akıntı olması normaldir. Bu akıntı bir gün içinde sona erer. Tanısal (diagnostik) histereskopide 3 ila 5 milimetre kalınlığındaki histeroskopi ile rahim ağzından girilir ve rahim içi görüntülenir. Böylece, daha sağlıklı teşhis ve tedaviler mümkün hale gelir. Tanısal histeroskopi de genellikle anesteziye ihtiyaç duyulmaz ve lokal anestezi ile işlem yapılır. Ağrı duyulmadığı ve sadece rahmin incelendiği bu histeroskopi işleminden sonra hastanede yatmaya gerek yoktur.

Histeroskopi Sonrası Süreç

• Histeroskopi sonrası süreç; her hastaya göre değişiklik gösterse de genel olarak benzer bir şekilde ilerler. Operatif histereskopi işlemi sonrasında adet ağrılarına benzer olan ve bir iki gün süren hafif ağrılar normaldir.
    • Ağrı kesiciyi gerektirecek kadar ağrı olması durumu, kişiye göre değişiklik gösterebilir. Eğer ki işlemden sonra ağrınız devam ediyor ise doktorun reçete ettiği ağrı kesiciyi kullanmanızda mahsur yoktur.
    • Histeroskopi sonrası cinsel ilişki yaşanması belirli bir süre yasaklanabilir. İyileşme döneminin hemen ardından aktif cinsel yaşamınıza dönebilirsiniz. Bu süre en fazla bir haftadır.
    • Cerrahi histeroskopi ile yapılan işlemlerden sonra doktorunuz gerek görür ise hormonal tedavileri başlayabilir.

Yıllarca çalıştığım diğer hastaneler dahil binlerce histereskopi işlemi gerçekleştiren bir hekim olarak histereskopi işleminin hasta dostu bir işlem olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Yıllarca  histereskopi işlemi gibi hasta dostu bir cerrahi işlemin tüm ülkede yaygın olarak yapılabilmesini sağlamak amacıyla gerek kadın hastalıkları ve doğum kongrelerinde gerek ise lokal toplantılarda kadın hastalıkları ve doğum asistanlarını ve uzmanlarını eğitmek için eğitici olarak görev yaptım ve yapmaktayım.

Bu hasta dostu cerrahi işleminin yaygınlaşmasını sağlamak için halen aktif olarak çalışmaktayım ve çalışmalarıma devam etmekteyim. Yaptığım özellikli histereskopi işlemlerinden bazılarını istmosel defekti onarımı veya septum (rahim perdesi) rezeksiyonu gibi işlemleri gerek Youtube kanalımdan gerek ise Instagram sayfamdam izleyebilir, bilgilendirici yazılarımı okuyabilirsiniz.

Sağlıkla kalın…

Doç. Dr. Onur Topçu