İstmosel Tedavisi

Doğum yapmak her kadın için mucizevi bir deneyim olsa da kimi zaman doğum şekline bağlı olarak istenmeyen durumlarla karşılaşılabilir. Normal doğumda rahim yırtılması, delinmesi vb. gibi riskler varken sezaryen doğumda ise insizyon alanının iyileşmemesi, enfeksiyon kapması yada istmosel yani sezaryen skar hastalığı sıklıkla görülebilmektedir. Bu komplikasyonların birçoğu gelecekte gebe kalmayı etkileyebileceği gibi anormal kanamalara, sık sık enfeksiyona yakalanmaya sebep olabilmektedir. Sezeryan doğum sonrası sık karşılaştığımız istmosel yani sezaryen skar hastalığı da gebe kalmaya engel olabileceği gibi gebelikte düşüklere, anormal plasentasyona, plesenta akreata, plasenta previa, skar dehisensine veya sezaryen skar gebeliğine de neden olabilmektedir.

Ana merkez olarak Ankara’daki kliniğimde hastalarımı görmekteyim. Ancak ayın bazı günlerinde İstanbul’da yaşayan ve Ankara’ya gelme imkânı olmayan istmosel tedavisi gereken hastaları İstanbul’da görmekteyim. Ayrıntılı bilgi ve Ankara veya İstanbul randevusu için iletişim kısmında bulunan telefon numarası aracılığı ile bizimle iletişime geçebilirsiniz.

İstmosel (Sezeryan Skar Hastalığı) Nedir?

Sezaryen kesesi yapılan yerde, sezaryen kesi yerinin tam olarak iyileşememesi nedeniyle, rahmin ön kas dokusunda meydana gelen tünelleşmeye istmosel denir. Bu durum doğumdan kısa bir süre sonra oluşabileceği gibi uzun bir zaman sonra da oluşabilir.  Bu tünelleşen bölgede zamanla adet kanı birikir ve kadında bir çok şikayetlere neden olur. Kahverengi, çamur gibi vajinal akıntılara ve özellikle adet sonrası lekelenme şeklinde kanamalara sebep olabilen istmosel, vajinal enfeksiyonlara, kısırlığa ve cinsel ilişki esnasında ağrıya da sebep olabilmektedir. İstmosel cebi yani potluğu içerisinde biriken kan da yine spermin hareketlerini bozmakta ve embriyonun rahim içine yerleşmesini engelleyebilmektedir. Yani kısırlığa da neden olabilmektedir. Ayrıca bazı gebelikler bu istmosel alanına yapışmakta olup, annenin hayatını tehdit edecek durumlara yol açabilmektedir. Tıp dilinde bu gebeliklere de sezaryen skar gebeliği denilmekte ve erken gebelik haftalarında tedavi edilmesi gerekmektedir. Çünkü bu tip gebelikler kanamaya yol açıp annenin hayatını tehdit edebilmektedir.

İstmoselin şematik görünümü.

İstmosel Teşhisi Nasıl Konur?

İstmosel teşhisi, daha önce 1 kez dahi sezaryen doğum yapmış kişilere konulmaktadır. Normal doğum yapan kişilerde kesi olmadığı için doğal olarak istmosel hastalığı da olmayacaktır.

İstmoselin ultrasonografik görüntüsü.

İstmoselden nasıl şüphelenilir?

Daha önce en az bir kez sezaryen ile doğum yapmış bir kadında alttaki şikayetler var ise istmoselden şüphelenilir.

• Adet bittikten sonra bir süre devam eden kahverengi çamur gibi akıntıların varlığı
  • Pis kokulu ya da koyu renkli akıntıların varlığı
  • Kasık ağrısı
  • Sezaryen doğumdan sonra korunulmamasına rağmen gebe kalınılamaması durumunda şüphelenilir.

Hastanın şikayetleri sonrası istmoselden şüphelenilip genelde tanıda sadece ultrasonografi yeterli olabilmektedir. Ancak bazı durumlarda daha ayrıntılı tetkikler yapılabilmektedir. Bunlar;

• Sonohisterografi
  • Histerosalpingografi (HSG)
  • Histereskopi
  • MRI

İstmosel Tedavisi Nasıl Yapılır?

İstmosel tedavisi;

1- Vajinal yaklaşım  (nadiren).

2- Histereskopik olarak  (Her hangi bir kesi yapılmadan vajenden içerisinde bir optik bulunduran bir aletle girilerek, rahim içi görüntülenir. İstmosel kesesi bu alet yardımıyla düzeltilir. Ameliyat süresi maksimum 20-30 dakika arasıdır. Ameliyat sonrası hasta aynı gün evine gidebilir)

3- Laparoskopi ile (Göbekten yaklaşık 1 cm kesi yapılarak, laparoskop ile yani içerisinde kamera bulunduran alet ile karın içerisi gözlemlenir, sonrasında yaklaşık yarım santim çapında 2 ek kesiden cerrahi aletler yerleştirilerek istmosel kesesi tamamen çıkarılır, ardından sağlam dokular birbirine dikilir. Ameliyat süresi yaklaşık 30 -40 dakikadır. Ameliyat sonrası aynı gün hasta evine gidebilir)

4- Laparotomi ile (nadiren). Günümüzde nadiren istmosel tedavisi açık ameliyat ile yapılmaktadır.

Ancak en sık kullanılan iki yöntem histereskopi ve laparoskopidir. Her iki yöntemde de hasta aynı gün taburcu olabilmekte ve evine gidebilmektedir.

Hangi tekniğin kullanılacağını etkileyen faktörler;

• İstmosel defektinin büyüklüğü
  • Hastanın esas şikayeti, gebelik istemi olup olmadığı
  • İstmosel defekti sonrası görülen sağlam rahim kas tabakasının kalınlığıdır.

Ameliyatı gerçekleştirecek hekim bu faktörleri değerlendirip hasta için en iyi olacak cerrahi tekniği seçmelidir.

Ancak unutulmamalıdır ki tedavi edilmemiş bazı istmosel vakaları kadın hayatını da istmosel bölgesinde gebelik oluştuğu zaman (sezaryen skar gebeliği) tehdit edebilmektedir. Aşağıda linkini paylaştığım 2017 yılında laparoskopik olarak (kapalı cerrahi yöntemi) cerrahisini gerçekleştirdiğim bir vakada görüldüğü gibi, gebelik istmosel defekti üzerine yerleşmiş olup hastada rahim rüptürü (parçalanması) yapmadan, hastanın hayatını tehdit edecek düzeye gelmeden tedavi edilmiştir. Tedavi yapılmayan vakalarda gebelik ilerledikçe rahim rüptürü ve kanamaya bağlı istenmeyen sonuçlar ile karşılaşılabilir.

​Aşağıdaki bağlantılar ile Instagram üzerinde İstmosel hastalarımızın yorumlarını görebilirsiniz.

Aşağıda paylaştığım bağlantılar ile Instagram üzerinden ilgili paylaşımlara ulaşabilirsiniz.

Cerrahi sonrası adet sonrası lekelenmeleriniz düzelir. Cerrahi sonrası gebe kalabilme ihtimaliniz artar.

İstmosel; yani sezaryen skar defekti kısırlığı da neden olabilmektedir. Çocuk isteği nedeniyle daha önce tüp bebek uygulanan hastamızın, istmosel ameliyatı sonrası kendiliğinden gebeliği gerçekleşti??

İstmosel; yani sezaryen skar defekti bazı durumlarda infertiliteye (kısırlık) neden olabilmektedir. Bugün de daha önce istmosel ameliyatını yaptığım, Mardinden gelen hastamdan gebelik haberini aldım.

İstmosel bazen gebe kalmayı da etkileyebilir Hastamız ameliyet sonrası kendiliğinden gebe kalmıştır.

Kapalı istmosel ameliyatı sonrası hastamızın mutluluğu, bizim mutluluğumuz.

İstanbuldan gelen hastamızın istmosel ameliyatını başarıyla gerçekleştirdik?? İstmosel, sezaryen ameliyatı geçiren kadınlarda görülen bir hastalıktır. Sezaryen kesi hattının tam olarak iyileşememesi sonrasında görülmektedir. En sık yol açtığı şikayetler, adet bitiminden sonra başlayan lekelenme tarzında görülen kanlı akıntı ve infertilite, kısırlıktır.

Bugün İzmirden gelen hastamızın istmosel ameliyatını kapalı yolla gerçekleştirdik. İstmosel, sezaryen ameliyatı geçiren kadınlarda görülen bir hastalıktır. Sezaryen kesi hattının tam olarak iyileşememesi sonrasında görülmektedir. En sık yol açtığı şikayet adet bitiminden sonra başlayan lekelenme tarzında görülen kanlı akıntıdır.

İstmosel ameliyatı Laparoskopik istmosel ameliyatı, histeroskopik olarak daha önce onarım yapılmış hastalarda ve şikayetler geçmemişse tercih ettiğim bir yöntemdir. Hastalarda büyük kesi yapmadan, kapalı yöntemle istmosel onarımı yapılabilir.

İstmosel, daha önce sezaryen geçirmiş kadınların hastalığıdır. ?İstmosel hastalığının en sık görülen şikayeti, adet sonrası devam eden kanama, lekelenmelerdir.

stmosel hastalığının en çok görülen şikayeti olan adet sonrası kanama, lekelenmelerdir. Ameliyat sonrası da hastalarımızın şikayetlerini takip ediyoruz. Çok şükür? başarı oranımız gayet yüksek?

İstmosel, sezaryen ameliyatı geçiren kadınlarda görülen bir hastalıktır. Sezaryen kesi hattının tam olarak iyileşememesi sonrasında görülmektedir. En sık yol açtığı şikayet adet bitiminden sonra başlayan lekelenme tarzında görülen kanlı akıntıdır. İlk resim: istmoselin ultrasonografik görüntüsü. İkinci resim: istmoselini histeroskopik olarak düzelttiğim aynı hastanın ultrasonografik görüntüsü. Defektin artık olmadığı net olarak görülmekte??

İstmosel bazı durumlarda infertiliteye yani kısırlığa yol açabilir. Bu vakamızda istmosele bağlı endometrit görünümü de mevcut. İstmosel cerrahi tedavisi yapıldı. Antibiyotik başlandı.

İstmosel, sezaryen olan kadınlarda görülen, adet sonrası lekelenme, kısırlık, ağrı ve enfeksiyona neden olabilen bir hastalıktır. Tedavisinde altın standart yaklaşım histeroskopik istmoplasti ameliyatıdır.

Laparoskopik istmosel operasyonu.

İstmosel Hakkında Bilgilendirici Videom ?İstmosel hastalığı ülkemizde sezaryen oranı çok yüksek olduğu için rutin pratiğimizde çok fazla görmeye başladığımız bir durumdur. ?İstmosel hakkında kısaca bilinmesi gereken durumlar hakkında video hazırladım. ?İyi seyirler.

Doç. Dr. H. Onur Topçu