Histeroskopik Miyom Tedavisi – Doç.Dr. Onur Topçu

Histeroskopik Miyom Tedavisi

Anormal kanamalar başta olmak üzere birçok jinekolojik şikâyetlerin sebebini bulmak için yapılan işleme histeroskopi denir. Hem tanısal hem de operatif yani cerrahi amaç için kullanılabilen histeroskopi ile bugün birçok hastalığın teşhisi ve tedavisi aynı anda yapılabilmektedir. Vajinaya yerleştirilen ince, ışıklı bir tüp olarak nitelendirilen histeroskop, vajinayı, rahim ağzını ve rahim içini incelemeyi sağlar. Bugün kadın hastalıkları arasında sıkça karşılaştığımız bazı miyomların histeroskopi ile tedavisi mümkün olmaktadır.

Histeroskopi çeşitleri tanısal ve operatif histeroskopi olarak ikiye ayrılmaktadır.

Tanısal Histeroskopi

Tanısal histeroskopi adından da anlaşılacağı üzere tanı koymak amacı ile kullanılmaktadır. Histerosalpingografi (HSG) veya ultrasonografi ile şüphelenilen rahim içi patolojilerin kesin tanısında kullanılır.

Tanısal histeroskopi genellikle ofis ortamında uygulanır ve laparoskopi gibi diğer prosedürlerle kullanılabileceği gibi bazı prosedürlerden öncede kullanılabilir.

Operatif Histeroskopi Nedir?

Tanı amaçlı bir histeroskopi sırasında operatif histeroskopi, anormal durumları düzeltmek için kullanılmaktadır.

Histeroskopi Neden Yapılır?

Doktorunuz, aşağıdaki rahim koşullarını düzeltmek için histeroskopi yapabilir:

Polipler ve fibroidler: Histeroskopi, uterusta bulunan bu kanserli olmayan gelişmeleri gidermek için kullanılır.

Adezyonlar: Asherman Sendromu olarak da bilinen uterus adezyonları, uterusta oluşabilen skar dokusu bantlarıdır ve adet akışının yanı sıra infertiliteye de neden olabilir. Histeroskopi doktorunuzun yapışıklıkları bulup çıkarmasına yardımcı olabilir.

Septum: Histeroskopi, uterusun doğumundan günümüze bir malformasyon (defekti) olan bir uterin septumun olup olmadığını belirlemeye yardımcı olabilir.

Anormal kanama: Histeroskopi, uzun menstrüel akışın nedenini ve ayrıca periyotlar arasında veya menopoz sonrası kanamanın nedenini belirlemeye yardımcı olabilir. Endometrial ablasyon, histeroskopun, diğer aletlerle birlikte, uterin ağır kanama nedenlerini tedavi etmek için kullanıldığı bir işlemdir.

Miyomlar genellikle çok sayıda belirtiye neden olsa da, miyomlar anormal kanamaya neden olmadıkça veya doğurganlığı etkilemedikçe, çıkarılmaları düşünülmez. Anormal uterin kanama veya kısırlık durumunda bir histeroskopik myomektomi yapılması muhtemeldir.

Uterin leiomyomlar (fibroidler) kadınlarda en sık görülen pelvik tümördür. Fibroidler ile ilişkili en sık görülen semptom olan anormal uterin kanama, submukozal ve bazı intramural fibroidler de dahil olmak üzere endometriuma (uterus boşluğunun iç kısmı) dayanan tümörleri olan kadınlarda sık görülür.

Histeroskopik Miyom Tedavisi & Ameliyatı

Uterus boşluğunda bulunan submukoz miyomları çıkarmak için bir histeroskopik myomektomi kullanılabilir. Bu işlemle, vajina ve servikal kanal içinden uterus boşluğuna geçirilen, histeroskopik rezektoskop olarak adlandırılan bir alet kullanılarak miyomlar çıkarılır. Standart rezeksiyonda, miyomun cerrahi olarak çıkarılması için elektrocerrahi bir tel halkası kullanır.

Bu tip myomektomi için sadece submukozal fibroidli kadınlar uygundur.