Rahim İç Duvarı Kalınlaşması

Her kadının rahmi belirli dönemlerde kalınlaşır ve incelir. Ancak, bu dönemler dışında gelişen kalınlaşmalar yâda incelmeler jinekolojik hastalıkların habercisi olabilir. Rahim içi duvarı kalınlaşması da kimi zaman normal kabul edilebilirken kimi zamanda kanser öncüsü olarak kabul edilebilir. Bu nedenle, rutin jinekolojik kontrollerin yapılması ile rahim içi duvarı kalınlaşması tespit edilebilir ve erken teşhis ile bir kadının daha hayatı kurtulabilir. Doç. Dr. Onur Topçu’da rahim içi duvarı kalınlaşması tanı ve tedavisi alanında Ankara’da hizmet veren başarılı jinekologlardan bir tanesidir.

Rahim İçi Duvarı Kalınlaşması Nedir?

Endometrial hiperplazi olarak da bilinen rahim içi duvarı kalınlaşması, rahim duvarının yani Endometriumun normalden daha fazla kalınlaşması anlamına gelir. Kanser öncüsü bir durum olarak bilinen rahim içi duvarı kalınlaşması; ilaç kullanımı, gebelik, doğum, hastalık, regl gibi çeşitli sebeplerden ötürü ile de meydana gelebilir.

Endometrial Hiperplazinin Tipleri

1. Basit hiperplazi
    2. Kompleks hiperplazi
    3. Basit atipik hiperplazi
    4. Kompleks atipik hiperpla

Endometrial Hiperplazi Önlenebilir mi?

Endometrial hiperplazi kimi zaman önlenebilir bir durum olabileceği gibi kimi zaman fark edilmediği içinde önlenemez bir durum olarak görülebilir. Ancak, düzenli olarak jinekolojik muayeneye giden her kadında endometrial hiperplazi söz konusu ise kesinlikle tespit edilebilir. Menopoz döneminde doktora gitmesi gereken kadınlar eğer ki bu kontrolü aksatırlar ise endometrial hiperplazi geçirme olasılıkları daha da yükselir.

Endometrial hiperplazi için diğer risk durumları;

• Obez olmak
    • Yüksek düzeyde östrojen veya östrojen kullanımı
    • Kısırlık veya polikistik over sendromu (PKOS)
    • Tütün kullanımı
    • Erken yaşta ilk âdeti görmüş olmak
    • Hiç hamile kalmamış olmak
    • Şeker hastası olmak
    • Ailede yumurtalık, kolon ve uterin kanseri öyküsü olması
    • Adet düzensizlikleri yaşıyor olmak
    • Progesteronla karşılanmamış uzun dönem östrojen kullanımı

Rahim içi Duvarı Kalınlaşmasının Semptomları

Endometrial hiperplazinin en sık görülen semptomlarından birisi anormal vajinal kanamalardır. Endometrial hiperplazi açısından değerlendirmeyi gerektiren bu durumun sebepleri gerekli test ve tetkikler sonucu belirlenir ve tedavi de buna göre şekillendirilir.

Rahim duvarı ve rahim içi “östrojen ve progesteron” denen kadınlık hormonlarına bağlıdır. 28 günde 1 görülen bir adet dönemini baz alırsak ilk 14 gün östrojen hormonu etkisiyle rahim duvarı kalınlaşması görülür ki bu 14.günün sonunda yumurtalamanın gerçekleşmesini sağlar. Eğer ki bu dönem sonunda gebelik elde edilmez ise progesteron hormonunun etkisi ile adet başlar. Eğer östrojen etkisi, progesteron hormonu ile karşılanmaz ise anormal rahim duvarı kalınlaşması meydana gelir ve bu endometrial hiperplazi tanısını gerektirir. Bu durumda kanama progesteron etkisi ile değil östrojenle aşırı kalınlaşmış rahim duvarının dökülmesi ile meydana gelir. Anormal yapıdaki hücrelerin birçoğu da endometrial hiperplazi tablosuna sebep olabilirler ki buna atipik endometrial hiperplazi denir. Endometrial hiperplazilerin birçoğu eğer ki tedavi edilmez ise rahim kanserini tetikleyebilir. Bu nedenle; ağrılı kanamalar, kanda pıhtılaşma ve diğer şikâyetlerinizle birlikte en yakın zamanda jinekoloğunuza başvurmalı ve gebelik / menopoz/ ilaç kullanımı gibi faktörlerin ekarte edilerek tanı talebinde bulunmalısınız.

Rahim içi Duvarı Kalınlaşması Tanısı Nasıl Konur?

Ultrasonografi

Uterus duvar kalınlığı milimetrik olarak ölçülür ve rahim içi duvar kalınlaşması değerlendirilir.

Biyopsi

Rahim içinden biyopsi alınması ve bu alınan hücrelerin patoloji bölümünde değerlendirilmesi ile rahim içi duvar kalınlaşması tanısı konulabilir.

Dilatasyon ve Küretaj

Rahim ağzı genişletilmesi ve küret ile rahim duvarından örnek alınması da rahim içi duvarı kalınlaşması tanışını koydurabilir.

Histeroskopi

Jinekolojik muayenede şüpheli durumlarla karşılaşıldığında histeroskopi sıklıkla kullanılır. Rahim içi duvarı kalınlaşması tanısı içinde yine histeroskopi tercih edilecektir.

Doç. Dr. Onur Topçu ile Rahim içi Duvarı Kalınlaşması Tanısı ve Tedavisi Çok Kolay!

Hemen hemen her kadının başına gelebilecek bir durum olan rahim içi duvarı kalınlaşmasının çeşitli sebepleri vardır. Bizler jinekolog olarak muayene ederek ve gerekli testleri yaparak rahim içi duvarı kalınlaşmasını değerlendirir ve gerekli tedavileri başlatırız. Endometrial hiperplazi yüksek oranda ilaçla tedavi edilebilecek bir durum olsa da tedavinin uzunluğu, çeşitleri de yine hastadan hastaya göre değişiklik gösterebilmektedir. Tedavinin sonunda kimi zaman endometrial biyopsi gerekebilir ki tedaviye rağmen şikâyetler devam ediyor ise histerektomi gibi cerrahi seçeneklere geçilebilir.

Atipik hiperplazi söz konusu olduğunda uterusunuzu çıkarmak kanser riskini düşürebileceği için en iyi tedavi seçeneğidir. Ancak; bu ne yazık ki bir daha hamile kalmayacağınız anlamına gelir. Histerektomi ameliyatı, yani rahmin alınması, genellikle kanser riskinin yüksek olduğu durumlarda tercih edilen bir işlemdir.
    Ankara’da uzun yıllardır rahim içi duvarı kalınlaşması teşhisi ve tedavisi alanında çalışan Doç. Dr. Onur Topçu ile görüşerek kısa sürede tanı alabilir ve gerekli tedavilerinizi yaptırarak rahim kanserlerinden korunabilirsiniz.