Over (Yumurtalık) Kanseri

Over (Yumurtalık) Kanseri

Jinekolojik hastalıkların cerrahisi ile yıllarca ilgilenmiş bir cerrah olarak over (yumurtalık) kanseri cerrahisinde geride mümkün olduğu kadar az tümöral doku kalması nüksü ve sağ kalımı en çok etkileyen parametrelerdendir. Bu yüzden bu cerrahi tecrübeli hekimlerce yapılmalıdır. Over (yumurtalık) kanseri, kadın genital sistemi kanserleri arasında geç bulgu verdiğinden, tanı konulduğu anda çoğu zaman ileri evrededir. Tedavisinde cerrahi altın standarttır. Erken evrelerde laparoskopik (kapalı) cerrahisi yapılabilmektedir ancak ileri evrelerde açık cerrahi tercih edilir. Tümöral tüm yapılarının çıkarılması hastanın yaşam süresini uzatan en önemli parametrelerden biridir. Medikal tedavi yani kemoterapi, hemen hemen tüm over (yumurtalık) kanseri hastalarına cerrahi sonrası verilmektedir.

Over (yumurtalık) kanseri, yaşam boyu düşünüldüğünde her 70 kadında bir görülmektedir. Endometriozis, meme kanseri gibi hastalıkları olan kişilerde yumurtalık kanseri riski normalden biraz daha artmıştır.

Over (yumurtalık) kanseri için bir tarama testi maalesef yoktur. Yıllık jinekolojik muayeneleri aksatmamak önemlidir. Aşağıda da yumurtalık kanserinde görülebilecek bazı şikayetleri belirttim. Yumurtalıklarda oluşan kitleler karın içinde geniş yayılma alanı bulduğundan çoğu zaman belirti vermezler. Belirti verdiklerinde de çoğu zaman non-spesifik belirtilere neden olurlar. Bazen karında sıvı (assit) birikimine bağlı ciddi şişliğe neden olabilmektedir.

Yumurtalık Kanseri Belirtileri Nelerdir?

• İştahta azalma yâda devamlı tokluk hissi
  • Karnın alt kısmında rahatsızlık hissiyatı
  • Hazımsızlık şikâyeti
  • Mide bulantıları
  • Kilo kayıpları; yumurtalık kanserinin belirtileri arasında sayılabilir. Fakat; her bu şikayetlere sahip olan kadında yumurtalık kanseri olacak diye bir şey de yoktur. Bu şikâyetlerin altında yatan başka kadın hastalıkları da olabilir.

Yumurtalık Kanseri Tanısı Nasıl Konulur?

Yumurtalık kanseri genel olarak tesadüfen rutin jinekolojik muayenelerde tespit edilebilmektedir. Ayrıca, hastanın yaşadığı şikâyetler değerlendirildiğinde de yine yumurtalık kanseri ihtimaline karşı ultrasonografi tetkikiyle de tespit edilebilmektedir. Aynı zamanda kan ve biyokimya sonuçlarına ek olarak CA125 adlı tümör markırı özellikle menopoz sonrasındaki over (yumurtalık) kanseri tanısında önemli rol oynamaktadır.