Histeroskopik Polip Tedavisi

Polip Nedir?

Histeroskopik Polipektomi, uterusu koruyan uterin poliplerin çıkarılması için yapılan bir cerrahidir. Uterin polipler, uterusun iç duvarındaki hücrelerin kanserli olmayan bir şekilde büyümesi ile oluşur. Uterin polipler, rahim zarından (endometriyum), genellikle uterus boşluğuna uzayacak şekilde büyüyen, büyüklüğü genelde en fazla birkaç santim olan yumuşak kırmızı çıkıntılardır. Polipin sapı genellikle kısadır, ancak bazen polipin rahim ağzından çıkması için yeterince uzar (rahimdeki alt açıklık). Polipler kanamaya eğilimlidir ve fallop tüplerinin yakınında gelişen uterus polipleri tüplerin girişlerini tıkayabilirler ve gebe kalmayı etkileyebilir. Uterus polipleri menopoz öncesi veya sonrası kadınlarda gelişebilir. Çok nadiren polipler kanserli olabilir.

Polip Belirtileri

Uterin polipleri olan birçok kadında hiçbir belirti görülmeyebilir. Diğerlerinde, aşağıdaki belirtilerden biri veya birkaçı mevcut olabilir:

• Düzensiz adet kanaması gibi sık veya öngörülemeyen aralıklarla değişen miktarlarda kanama
    • Adet dönemleri arasında kanama
    • Aşırı derecede ağır adet dönemleri
    • Anormal vajinal akıntı
    • Menopoz sonrası vajinal kanama

Poliplerin Tanısı Nasıl Konur?

Endometrial polipler hem menopoz öncesi hem de menopoz sonrası kadınlarda anormal vajinal kanamanın en sık nedenlerinden biridir. Endometrial polip geliştirme olasılığı yaşla birlikte artmaktadır. Endometrial polip gelişimi için risk faktörleri arasında Tamoksifen (meme kanserini tedavi etmek için kullanılır), hormon replasman tedavisi, hipertansiyon ve obezite bulunur.

Endometrial polipler zaman zaman hiçbir semptomu olmayan kadınlarda bulunur. Pelvik ultrason muayenesinde ya da kalça ağrısı gibi tamamen farklı konular için yapılan pelvisin BT taramasında rastlantısal bir bulgu olarak görünebilirler.

Bir endometrial polipin kesin teşhisi ancak çıkarılarak ve bir patolog tarafından muayene ettirilerek yapılabilir. Bazen bir polip uterus fibroidine benzer – bunlar ultrason ve histeroskopide kolaylıkla birbirleriyle karıştırılabilirler.

Polip tanısı genellikle histeroskopi ile konulur. Histeroskopi, rahim boşluğuna ince bir teleskopun yerleştirildiği ve cerrahın rahim içine bakmasını sağlayan bir işlemdir. Bir ultrason taraması uterus polipini de tespit edebilir ancak ultrason taraması her zaman doğru değildir, özellikle hala adet dönemleri olan genç kadınlarda, uterusun kalınlaşmış katlanması ultrason taramasında polip olarak yorumlanabilir. . Kesin tanı koymak için histeroskopik inceleme sıklıkla gereklidir. Uterin polip son tanısı, polip çıkarılıp patolojiye gönderildiğinde yapılır. Patoloji polip varlığını ve ne tür bir polip olduğunu onaylar.

Bazen bir histerosalpingografi ve salin sonografi gibi diğer tanı teknikleri uterus poliplerini tespit edebilir. Polipten bir doku numunesinin biyopsi için kanseri dışlaması için gönderilmesi önemlidir.

Histeroskopik Polip Tedavisi Nasıl Yapılır?

Gözlem: Semptomsuz küçük polipler kendi başlarına çözülebilir. Uterin kanseri riski altında olmadığınız sürece küçük poliplerin tedavisi gerekli değildir. Bu nedenle, histeroskopik polip tedavisinden önce bir süre gözlem yapmak gerekebilir.

İlaç: Progestin ve gonadotropin salgılayan hormon agonistleri dâhil olmak üzere bazı hormonal ilaçlar polip semptomlarını azaltabilir. Ancak bu tür ilaçların alınması genellikle en iyi ihtimalle kısa vadeli bir çözümdür – semptomlar ilacı almayı bıraktığınızda tipik olarak tekrarlar.

Rahim içerisindeki yapışıklıklar, aşırı kanamalara yol açan polipler / myomlar, septum, arkuat, hipoplazi, endometrium kanserleri gibi jinekolojik hastalıklar; histeroskopi ile kısa sürede çözümlenebilirler. Polip gibi dokular ise histeroskopik rezeksiyon ile kısa sürede vücuttan çıkartılabilmektedir.

Histeroskopik Polip Tedavisine Hazırlık

Hastanede genel anestezi yaptırıyorsanız, işlemden önce belli bir süre (genellikle gece yarısından sonra) hiçbir şey yememeniz veya içmemeniz istenecektir.

Hastanede histeroskopi yapılan kadınlarda rutin laboratuvar testleri istenebilir. Mesanenizi boşaltmanız istenecek ve vajinal bölgeniz bir antiseptik ile temizlenecektir.

Anestezi seçenekleri ise aşağıdaki gibidir:

Lokal anestezi: Serviks etrafına uyuşturmak için bir anestezi enjeksiyonu alacaksınız, bu tip anestezi ile uyanık kalırsınız ve biraz kramp hissedebilirsiniz.

Bölgesel anestezi: Belinize bir iğne veya tüp yoluyla pelvik bölgeden his alan sinirleri tıkayan bir ilaç enjekte edilir. Bu tip anestezi ile uyanıksınız ancak rahatsızlık hissetmiyorsunuz. Bölgesel anestezi de spinal veya epidural olarak adlandırılır.

Genel anestezi: Genel anestezi kullanıldığında histeroskopiniz sırasında bilinçli olmayacaksınız.