İdrar Kaçırma

Kadınlarda İdrar Kaçırmaya Yaklaşım

Kadınlarda idrar kaçırmanın yaklaşık yarısı stres tip idrar kaçırmadır. Bu tip idrar kaçırmanın tek tedavisi de cerrahi müdahaledir. 20 yıllık jinekolojik cerrahi tecrübem ile idrar kaçırma ameliyatları özellikle ilgi duyduğum ve en sık yaptığım cerrahi operasyonlardandır. İdrar kaçırma ameliyatı yaptığım hastalarım aynı gün taburcu olabilmektedir.

İdrar kaçırmanın tıbbi karşılığı üriner inkontinanstır.

Üriner inkontinans yani idrar kaçırma; sosyal ve hijyenik sorunlara yol açan, kadının hayat kalitesini etkileyen istemsiz idrar kaçırmaya denilmektedir.

Kadınlarda 20 ile 49 yaş arası %6-20 arasında, 50 yaş üzerinde %20-40 arasında görülmektedir.

İdrar kaçırma; enfeksiyon, sepsis (vücut iltihabı), cilt lezyonları ve düşme riskinde artış gibi önemli tıbbi durumlarla beraberdir. Aynı zamanda yaşam kalitesinde bozulma, psikolojik stres, sosyal izolasyon ve depresyon ile de ilişkilidir.

Jinekolojik açıdan bizim daha çok gördüğümüz idrar kaçırma tipleri esas olarak ikiye ayrılır.

İlki; mesanenin (idrar torbasının) depolama fazında meydana gelen problemlerden oluşanlar.

• Sıkışma tipi idrar kaçırma
  • Stres tip idrar kaçırma
  • Mikst tip idrar kaçırma

İkincisi; mesanenin boşaltım fazında meydana gelen problemlerden oluşanlardır.

• Taşma tipi idrar kaçırma
  • Fonksiyonel idrar kaçırma

Stres Tip İdrar Kaçırma

Efor, egzersiz veya karın içi basıncını arttıran öksürme, gülme, hapşırma, merdiven çıkma vb. aktiviteler esnasında, istemsiz olarak idrar kaçırma gerçekleşir. İdrar kaçırma birkaç damla olabileceği gibi bir pedin hepsini ıslatacak kadar şiddetli de olabilir.

Bu tip idrar kaçırmanın nedeni idrar torbası ve idrarın yapıldığı 5-6 cm uzunluğundaki bir borucuk şeklinde olan üretranın anatomik olarak yer değiştirmesidir.

Bu tip idrar kaçıran kadınlar medikal tedaviden fayda görmezler. Bu tip idrar kaçırma tedavisi cerrahidir. Cerrahi sonrası hastalarımız aynı gün evlerine gidebilmektedirler.

İdrar Kaçırma Tanısı Nasıl Konulur?

Hastaya bazı sorular sorulur. Gerekirse işeme veya idrar kaçırma günlüğü tutması istenir.

En sık sorulan soruların bazıları aşağıdadır.

-Egzersiz, öksürüp hapşurma, ağır kaldırma ile idrar kaçırma oluyor mu?

– Şikayetler, gebelik veya vajinal doğum sonrası mı başladı?

-Ne sıklıkta idrar kaçırıyor?

-İdrar kaçağının miktarı ne kadar?

-Günde kaç ped değiştiriliyor?

Sonrasında hastaya abdominal ve genital muayene ve gerek görülürse rektal ve nörolojik muayene yapılır.

Bazı durumlarda da idrar kaçırmayı değerlendirmek için provakatif testlerden olan; ayaktayken ıkınma testi, mesane boyu mobilitesi (Q tip testi), ped testi yapılabilir.

Komplike vakalarda ürodinami testi de gerekebilir.

İdrar Kaçırma Tedavisi

Urge tip yani sıkışma, yetişememe tarzı idrar kaçırmalarda ilaç tedavisi faydalı olabilmektedir. Ancak mikst tip veya stres tip tedavilerde altın standart tedavi cerrahi tedavidir. İdrar kaçırma ameliyatlarının en büyük avantajı hastanın aynı gün taburcu olabilme imkanıdır. Tabi bu ameliyat bu konuda uzman kişiler tarafından yapıldığı takdirde yüksek oranda başarı elde edilebilir. Cerrahi öncesi tüm hastalarda Kegel egzersizleri denenebilir.

Daha detaylı bilgi için 0 533 049 66 87 numaralı telefonu arayabilirsiniz.