İkili ve Üçlü Test

Yayınlarım

İkili ve Üçlü Test

İkili ve üçlü testler ile gebeliğin erken dönemlerinde bebeğin gelişimi değerlendirilir ve bazı problemler tespit edilebilir. Gebelik esnasında tespit edilebilen anomaliler ve kromozomal hastalıklar hakkında bilgi veren ikili ve üçlü tarama testleri, Kadın Hastalıkları ve Doğum doktorları tarafından yapılabilmektedir. Gebelik izlemlerinde en önemli aşamalardan birisi olan iki ve üçlü tarama testleri, uzmanlık gerektiren bir süreci içerisinde barındırır. İkili ve üçlü testin yorumlanması ve kesin tanının elde edilebilmesi için gerekli testlerin yapılması için doktorun uzmanlığı gerekmektedir. Bu nedenle, gebelik esnasında ikili ve üçlü test için kendi doktorunuzu tercih edebileceğiniz gibi başka jinekologları yâ da kurumları tercih edebilirsiniz. Ankara’da ikili ve üçlü test alanında uzun yıllardır kendi hastalarına ve gebe kadınlara hizmet veren Doç. Onur Topçu, gebelikte görülebilen anomaliler ve kromozomal hastalıkların tespiti alanında adından başarıyla söz ettirmektedir.

İkili Tarama Testi (Birinci Trimester)

Gebeliğin erken dönemlerinde yapılan tarama testlerinden birisi olan ikili tarama testleri, 11 ila 14.üncü haftalarda yapılmaktadır. Anne adayından kan alınarak yapılan ikili tarama testinde serbest β-HCG ve PAPP-A biyokimyasal değerlerine bakılmaktadır. Down sendromu olan hamileliklerde serbest β-HCG ve PAPP-A biyokimyasal değerlerine normalin üzerinde tespit edilirken PAPP-A biyokimyasal değerleri de normalin altında olacaktır. Bu testin riskli çıkması halinde ise anne adayına gebeliğin 15. Haftasına kadar KORYON VİLLUS ÖRNEKLEMESİ yâda 16-20 haftalarda amniyosentez yapılmaktadır. CVS ile yani koryon villüs biyopsisi ile plasentanın fetusa ait bölümünden ufak bir parça alınır ve genetik analizler yapılır. Amniyosentez testi de yine 16-20 haftaları arasında yapılır.

İkili Tarama Testi Nasıl Yapılmaktadır?

İkili tarama testi, ultrason muayenesine göre yapılmaktadır. Bebeğin ensesinin arkasında bulunan sıvının kalınlığına göre yapılan ikili tarama testi, 2 hafta içerisinde sonuç verir.

İkili tarama testi, bebeğin büyümesi ile doğru orantılı olan ense kalınlığı baz alınarak yapılır. Eğer ki tarama da ense kalınlığı 3 milimetreden fazla çıkarsa patolojik ense kalınlığı tanısı konur ve bebek mutlaka Down sendromu bakımından ileri testlere tabi tutulur. Ultrasonda alınan değerleler birlikte anne adayının kan örneği, aynı gün değerlendirilir.

Hamilelikte İkili Tarama Test Sonuçları Nasıl Yorumlanmalı?

Gebelik esnasında ikili tarama test sonuçlarının yorumlanması hususunda tanı koyulamayacağını aileye bildirmek gerekir. İkili test ile sadece hastalıklar açısından yüksek risk olup olmadığının bilgisi verilebileceğinin testten önce söylenmesi gerekmektedir. Eğer ki sonuç yüksek risk çıkar ise gerekli tanıyı yapmak için aile, ileri testlere yönlendirilir. Ayrıca çiftlere bildirilmesi gereken bir diğer bilgi de ikili tarama testleri ile sadece Trizomi 18 ile Down sendromu riski hesaplanabilmektedir. Bu nedenle bu test ile bebekte kalp gibi organ anomalileri yâda sakatlıklar tespit edilemez.

Üçlü Tarama Testi (İkinci Trimester)

Anne adayından 16 ila 19. Haftalarda alınan kan ile yapılan üçlü tarama testi ile Down sendromu, zekâ geriliği, kromozom bozuklukları, beyin ve omuriliğe ait problemler tespit edilebilir. 3 ayrı hormon ölçümü ile yapılan üçlü tarama testi değerlendirmesi mutlaka bu alanda uzmanlar tarafından yapılmalıdır.

Üçlü Test Sonuçları Nasıl Yorumlanmalıdır?

Üçlü test yorumlanır iken; anne adayının yaşı, kilosu, kronik hastalıkları, etnik köken ve zararlı alışkanlıkları mutlaka göz önüne alınmalıdır. Ultrason ölçümleri ile de yine aynı gün yapılması gereken üçlü test esnasında annenin kullanmış olduğu ilaçların bilgisi de alınmalıdır.

Riskin belirli bir düzey üzerinde çıkması halinde anne adayına amniyosentez uygulanması önerilebilir. Çünkü, artık kesin tanı gereklidir.

Sizde Bebeğinizin İkili Ve Üçlü Testlerini Uzmanla Yapın, Kesin Tanı Alın!

Bebeğiniz olacağını duyduğunuz ilk andan itibaren onu kucağınıza almak için sabırsızlandığınızı biliyoruz. Bugüne kadar ki binlerce gebemiz kadar eminiz ki siz de sağlıklı bir bebek dünyaya getirmek istiyorsunuz ancak bazı durumlarda bu ne yazık ki mümkün olmayabiliyor. Problemli bir bebek doğurma konusunda tereddüttü olan anne ve baba adayları ise doğumdan önce tanı almak ve kürtaj ile gebeliğe son vermek isteyebiliyor. İşte bu aşamada ikili ve üçlü testlerin önemi gün yüzüne çıkıyor. Bebekte meydana gelen tüm problemler ve diğer olası kromozomal riskler açısından ikili ve üçlü testlerle birlikte ultrason değerlendirmeleri, sağlıklı bir bebeğiniz olup olmayacağının riskini sizlere verir. Eğer bu risk yüksek çıkarsa ileri testler uygulanır ve bebeğinize konan kesin tanı ile sizlere kürtaj seçeneği sunulabilir. Siz de bebeğinizin ikili ve üçlü testleri için bir uzmana ihtiyaç duyuyorsanız Ankara’da Doç. Dr. Onur Topçu sizi bekliyor!

HASTA YORUMLARI

Onur hoca sürecin en başından ameliyat sonrasına kadar her aşamada çok destekçi ve cesaretlendirici oldu. Sürecin tüm detaylarını eksiksiz ve net bir şekilde anlatarak bizi en iyi ve doğru şekilde bilgilendirdi. Onur hocama çok teşekkür ediyor ve kesinlikle bu alanda bir doktor arayışında olanlara t avsiye ediyorum.

Arz*** A***

Daha fazla bilgi