PAP Smear ve HPV

Rahim ağzı (serviks) kanseri ve kanser öncüsü lezyonların taranmasında önemli bir test olan smear testi, pap smear testi olarak da bilinmektedir. Pap smear testi rahim ağzına son derece ince bir çubuk iletilmesi ve sürüntü alınması sürecini içeren kanamaya, travmaya, ağrıya neden olmayan bir işlemdir. Ayrıca HPV varlığının tespiti için HPV DNA testi yapılmalıdır. HPV DNA testi ve smear testi kliniğimizde uygun ücrete yapılmaktadır. Randevu için lütfen arayınız.

Pap Smear Testi Nedir?

İnsanda gerçekleşen kanserlerin çoğunun tarama testi yoktur. Rahim ağzı (serviks) kanserinin tarama testi vardır. Pap smear testi, rahim ağzı (serviks) kanseri ve kanser öncüsü lezyonları tespit etmek için tarama testi olarak kullanılmaktadır. Bu testte amaç rahim ağzı kanserine dönüşmeden, rahim ağzındaki lezyonları tespit etmektir.

Smear Testi Nasıl Yapılır?

Pap smear testi, jinekolojik muayene sırasında kolaylıkla alınabilmektedir. Smear testi adet dışı dönemde her zaman alınabilir. Ancak 48 saat öncesinden ilişki olmaması, vajinal ovul benzeri ilaçların kullanılmaması, vajinal lubrikanlar kullanılmaması önerilir.

Rahim ağzının görülmesi ve sürüntü alınabilmesi için ilk olarak vajina içerisine spekulum yani muayene aleti yerleştirilir. Rahim ağzının iyice görülebilir hale getirilmesinden sonra ise smear çubuğu (ince fırçalı alet) ile hücre örnekleri toplanır ve cam üzerine yayılır veya bir sıvı içine alınan örnek fırçası bırakılır. Daha sonra ise tüpün içindeki smear fırçası, mikroskop altında incelenir ve anormal gelişim olup olmadığına bakılır.

Smear Testini Ne Zaman Yapmalı?

İlk cinsel ilişkiden 3 yıl sonra ya da 21 yaşından itibaren yapılması öngörülen smear testi, bazı durumlarda erkene de çekilebilmektedir. Ancak rutin olarak 30 yaşından küçük olan kadınların yılda 1 defa smear testi vermesi önerilirken 30 yaşından büyüklere ise 3 kez ardışık smear sonucu negatif geldiyse 3 yılda 1 olacak şekilde önerilmektedir.

HIV pozitif olanlara, bağışıklık sistemi yetersiz olanlara, organ transplantasyonu yapılanlara, östrojen alanlara, kemoterapi ve kortizon tedavisi alanlar için smear testi sıklığı daha fazla olmalıdır.

Smear testini tekrarlamaya gerek duyulmayan durumlar ise şöyledir;

• İyi huylu nedenlerle total histerektomi olanlar
  • 70 yaşından büyük kadınların son 10 yılda 3 tane negatif gelen smear sonucu varsa
  • Servikal lezyonu olan ancak 3 kez ardışık smear sonucu negatif gelenlere yapılan total histerektomi geçirenler.

Smear Testi Sonucu Nasıl Değerlendirilir?

Pap smear testi sonuçları raporlanırken Bethesta sistemi kullanılmaktadır. Patolojiyi inceleyen uzman tarafından hazırlanan smear testi raporu, kadın doğum doktoru tarafından incelenir. Pap smear testinde hiç anormal, kanseröz hücre, ya da prekanseröz görülmemesi negatif olarak adlandırılırken, servikal hücrelerin anormal olduğunu gösteren durumlar ise pozitif olarak adlandırılır. Anormal bir sonuç alındığı zaman enfeksiyon tedavisi, yakın takip ya da kolposkopiyle birlikte biyopsi önerilebilmektedir.

HPV Aşısı Olmuş Bir Kişi Smear Testi Yaptırmalı mı?

Human papilloma virüsü, enfeksiyona sebep olabilen bir virüs türü olarak nitelendirilmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında en sık karşılaşılanlardan birisi olan HPV, genital bölgeyi enfekte eder ve temas ile de kolaylıkla yayılır. Gözle görülür bulguların meydana çıkması ise bazen birkaç ay, bazen de birkaç yıl sonra olabilir. Bazen de hiçbir belirti vermeyerek senelerce vücutta kalabilir.

Aktif genital lezyonların varlığında bulaşıcılığı en yüksek olan HPV virüsü, erkeklerde de genital siğillere yol açabilmektedir. Fakat HPV virüsü, kadınlarda daha fazla risk oluşturmaktadır. Misal, HPV virüsü genelde rahim ağzı kanserini tetikleyebilmektedir. Zira, rahim ağzı kanseri tanısı konmuş kadınların %95’inde HPV de saptanmaktadır. Rutin pap smear testinde de HPV’nin yaptığı hücresel değişiklikler saptanabilir. Bu doğrultuda ise HPV’ye ait DNA incelemeleri yapılır ve HPV’nin varlığı ve tipi belirlenir.

Anormal Smear Testi Olan Hastalar Nasıl Tedavi Edilir?

Smear testi anormal sonuçlanan hastalar, çıkan sonuca göre tedavinin planlanması ile değerlendirmeye alınırlar. Kolposkopi işlemi genel olarak anormal smear testi sonucu olan hastalar için uygulanabilir. Eğer ki anormal smear sonucu sonrası yapılan tetkiklerde (kolposkopi, biyopsi, LEEP, konizasyon vb) hastada kanser tespit edilir ise kanserin tipi ve evresi belirlenerek gerekli tedaviler planlanır.

Detaylı bilgiler için kliniğimiz ile iletişime geçebilirsiniz.