PAP Smear ve HPV – Doç.Dr. Onur Topçu

PAP Smear ve HPV

Servikal kanser, prekanser taranmasında önemli bir test olan smear testi, pap smear ya da smear testi olarak da bilinmektedir. Prekanseröz ya da kanseröz lezyonları henüz tedavi edilebilecek aşamada tespit edilmesine olanak sağlayan pap smear testi, ağrı ya da acılı bir test değildir. Hiçbir şekilde hissedilmeyen pap smear testi, kadınlar için korkutucu bir şey olarak algılansa da aslında durum hiçte sanıldığı gibi değildir. Rahmin içerisine son derece ince bir çubuk iletilmesi ve sürüntü alınması sürecini içeren pap smear testi, hiçbir şekilde kanamaya da sebep olmamaktadır. Ankara’da hizmet veren Doç. Dr. Onur Topçu yönetiminde ağrısız, acısız ve hiçbir problem yaşamadan pap smear testi vermek mümkün.

Smear Testi Nedir?

Prekanseröz ya da kanseröz lezyonları tespit etmek için sıklıkla tercih edilen smear testi, jinekolojik hastalıkları ve kanseri belirlemek için yapılır. Rahim ağzı kanseri gibi önemli bir kanser türünü kolaylıkla tespit edebilen smear testi, erken evrede kanseri yakalamayı vaat ederken kadının rahminin alınmasını önleyebilir.

Smear Testi Nasıl Yapılır?

Kadın hastalıkları polikliniklerinde, özel muayenelerde, hastanelerde ve halk sağlığı merkezlerinde alınabilen smear, basit bir testtir.

Smear testi için en iyi zamanın adetten 10-20 gün sonrası olduğunu söylemekte ise yarar var. Bu nedenle, acil bir durum söz konusu değilse doktorlar, smear testini adetten sonraki 10 ila 20 gün içerisinde talep edebilirler. 48 saat cinsel perhiz sonrası alınabilen pap smear testi öncesinde vajina içerisine ilaç, krem ya da benzer ürünlerin uygulanmamış olması gereklidir.

Rahim ağzının görülmesi ve sürüntü alınabilmesi için ilk olarak vajina içerisine spekulum yani muayene aleti yerleştirilir. Rahim ağzının iyice görülebilir hale getirilmesinden sonra ise smear çubuğu (ince fırçalı alet) ile hücre örnekleri toplanır ve cam üzerine yayılır. Daha sonra ise tüpün içindeki smear fırçası, mikroskop altında incelenir ve anormal gelişim olup olmadığına bakılır.

Kanseri saptamak için en iyi tetkiklerden birisi olan smear testi ile aynı zamanda kanser olmayan ancak kansere dönüşüm olasılığı olan prekanseröz lezyonlar da tespit edilebilmektedir. Testin pozitif olarak sonuçlanması ile anormal hücrelerin olduğu tespit edilir ve bu aşamadan sonra HPV testi ya da kolposkopi testi istenir.

Smear Testini Ne Zaman Yapmalı?

İlk cinsel ilişkiden 3 yıl sonra ya da 21 yaşından itibaren yapılması öngörülen smear testi, bazı durumlarda erkene de çekilebilmektedir. Ancak rutin olarak 30 yaşından küçük olan kadınların yılda 1 defa smear testi vermesi önerilirken 30 yaşından büyüklere ise 3 kez ardışık smear sonucu negatif geldiyse 3 yılda 1 olacak şekilde önerilmektedir. HIV pozitif olanlara, bağışıklık sistemi yetersiz olanlara, organ transplantasyonu yapılanlara, östrojen alanlara, kemoterapi ve kortizon tedavisi alanlar için smear testi sıklığı daha fazla olmalıdır.

Smear testini tekrarlamaya gerek duyulmayan durumlar ise şöyledir;

• İyi huylu nedenlerle total histerektomi olanlar
    • 70 yaşından büyük kadınların son 10 yılda 3 tane negatif gelen smear sonucu varsa
    • Servikal lezyonu olan ancak 3 kez ardışık smear sonucu negatif gelenlere yapılan total histerektomi geçirenler.

Smear Testi Sonucu Nasıl Değerlendirilir?

Pap smear testi sonuçları raporlanırken Bethesta sistemi kullanılmaktadır. Patolojiyi inceleyen uzman tarafından hazırlanan smear testi sonucunu, kadın doğum doktorunuz inceler ve size açıklar. Pap testinde hiç anormal, kanseröz hücre, ya da prekanseröz görülmemesi negatif olarak adlandırılırken servikal hücrelerin anormal olduğunu gösteren durumlar ise pozitif olarak adlandırılır.

Anormal bir sonuç alındığı zaman enfeksiyon tedavisi, yakın takip yada kolposkopiyle birlikte biyopsi önerilebilmektedir.

HPV Aşısı Olmuş Bir Kişi Smear Testi Yaptırmalı mı?

Human papilloma virüsü, enfeksiyona sebep olabilen bir virüs türü olarak nitelendirilmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında en sık karşılaşılanlardan birisi olan HPV, genital bölgeyi enfekte eder ve temas ile de kolaylıkla yayılır. Gözle görülür bulguların meydana çıkması ise bazen birkaç ay, bazen de birkaç yıl sonra olabilir. Bazen de hiçbir belirti vermeyerek senelerce vücutta kalabilir.

Aktif genital lezyonların varlığında bulaşıcılığı en yüksek olan HPV virüsü, erkeklerde de genital siğillere yol açabilmektedir. Fakat HPV virüsü, kadınlarda daha fazla risk oluşturmaktadır. Misal, HPV virüsü genelde rahim ağzı kanserini tetikleyebilmektedir. Zira, rahim ağzı kanseri tanısı konmuş kadınların %95’inde HPV de saptanmaktadır. Rutin pap smear testinde de tespit edilebilen HPV’leri düşündüren değişimlerle karşılaşılır. Bu doğrultuda ise HPV’ye ait DNA incelemeleri yapılır ve HPV’nin varlığı ve tipi belirlenir.

Anormal Smear Testi Olan Hastalar Nasıl Tedavi Edilir?

Anormal smear testi sonucu çıkan hastalar, çıkan sonuca göre tedavinin planlanması ile değerlendirmeye alınırlar. Kolposkopi işlemi genel olarak anormal smear testi sonuıcu olan hastalar için uygulanabilir. Şüpheli alanların dondurulduğı kolposkopi esnasında lazer de kullanılabilir. Kanser öncesi belirtilerin yok edilmesinde ve kanserin önlenmesinde etkili olan bu tedaviler sonrasında hasta, takibe alınır. Eğer ki anormal smear sonucunda hastada kanser tespit edilir ise kanserin tipi ve evresi belirlenerek gerekli tedaviler planlanır.