Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri – Doç.Dr. Onur Topçu

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri

Serviks kanseri yani rahim ağzı kanseri, rahmin serviks olarak adlandırılan alt kısmındaki hücrelerde görülen bir kanser çeşididir. Rahmin vajinaya bağlanan boyun şeklindeki kısım anlamına gelen serviks, kadınlarda en çok görülen jinekolojik kanserlerdendir. Ankara’da rahim ağzı kanseri tanısı ve tedavisi alanında uzun yıllardır hasta kabulü yapan Doç. Dr. Onur Topçu, serviks kanseri ile ilgili tüm konularda sizleri kendi muayenesinde kabul etmektedir. Doç. Dr. Onur Topçu tarafından oluşturulan rahim ağzı serviks kanseri başlıklı bu içerikte; rahim ağzı kanseri nedir, neden olur, belirtileri nelerdir, teşhisi ve tedavisi nasıl yapılır gibi birçok konuya da değinilmiştir.

Rahim Ağzı Serviks Kanserine Genel Bakış

Kadın üreme sistemi; dış dünyaya açılan bir sistemdir. Erkeklerin anatomisinden farklı olan kadın anatomisi, enfeksiyonlar başta olmak üzere hastalıklara ve kanserlere de daha açık bir yapıdadır. Rahim ağzı ise genital sistemin dış dünyaya açılan kısmıdır ve burada meydana gelen lezyonların birçoğu çeşitli şikâyetlere sebep olabilirken bazıları da kansere davetiye çıkarabilir.

Human papilloma virüsü gibi çeşitli virüsler, kadın rahminde kanseri tetikleyebilmektedir. Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlara sebep olabilen HPV; herkeste kansere dönüşecektir diye bir kaide de bulunmamaktadır. Bağışıklık sistemi ne kadar güçlü olursa vücut, virüslerden o denli az zarar görür. Ancak, bağışıklık sistemi zayıfsa riskte bir o kadar atacaktır.

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Adet dönemleri dışında, cinsel ilişki sonrasında ya da menopoz dönemlerinde sıklıkla görülebilen vajinal kanamalar, rahim ağzı kanseri şüphesi doğurur. Cinsel ilişki sırasında duyulan ağrıya normal olmayan aşırı vajinal akıntı, adet döngüsünün anormal şekilde bozulması da eklendiğinde kadın doğum uzmanları mutlaka rahim ağzı kanserini ekarte etmek için smear testi ve diğer tetkikleri isteyecektir.

Anormal vajinal kanamaların sebep olduğu kansızlık ise rahim ağzı kanserinin belirtileri arasında yer almaktadır. Bacakta, sırtta ve alt karında geçmeyen ağrı da yine rahim ağzı kanseri belirtilerindendir. İdrar yollarında tıkanıklık ise kitle nedeniyle görülebilirken yine kitleye bağlı idrar yaparken sorunlarda da artış görülür. Buna ek olarak vajina idrar ya da dışkı kaçakları da görülebilmektedir. Bu durum ise mesane ya da kalın bağırsak ile vajina arasında fistül var ise sıklıkla görülür.

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri Nedenleri Nelerdir?

Serviks kanserlerinin yaklaşık olarak %99’unda bulunan HPV yani insan papilloma virüsü, 100’den fazla çeşidi ile bilinir. HPV-16 ve HPV-18 genellikle serviks kanseri vakalarında sık görülür. Bu nedenle yüksek riskli HPV türlerinin saptanması, hücre anormalliklerine veya kansere işaret edebilir. Ancak, HPV taşıyan her kadının “serviks kanseri” olacağı doğru bir bilgi değildir. Genetik yatkınlık, kötü alışkanlıkların kullanılması, çok eşlilik gibi birçok faktör de yine rahim ağzı kanserini ortaya çıkaran faktörlerdir.

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri Çeşitleri Nelerdir?

Rahim ağzı kanserinin tedavisi için ilk olarak evreleme ve rahim ağzı kanserinin çeşidini belirlemek son derece önemlidir. Skuamöz hücreli kanser ve adenokarsinomu olmak üzere 2 ana tipi olan servikal kanser, çeşidine göre değerlendirilmeye alınır.

Serviksin dış yüzeyini örten düz, deri benzeri hücreler olarak bilinen skuamöz hücreler, genellikle rahim ağzı kanserinin %70 ila 80’inde görülür.

Mukus üreten bez hücrelerinden gelişmekte olan adenokarsinom kanser türü ise genellikle rahim ağzı kanseri olan kadınların %10’undan fazlasında görülür. Rahim ağzı pasajı içinde dağınık halde bulunan bu bez hücrelerine bağlı olarak gelişen adenokarsinom kanser türü, diğerlerine nazaran daha az yaygın olarak görülmektedir.

Adenoskuamöz kanseri ise her iki hücre tipini de içermektedir.

Rahim Ağzı (Serviks Kanseri) Kanseri Risk Faktörleri Nelerdir?

• HPV’ye yani insan papilloma virüsüne sahip olmak
    • Sigara tüketimi
    • Zayıf bağışıklık sistemine sahip olmak
    • Bağışıklığı etkileyen bazı ilaçların kullanımı
    • Geçirilmiş klamidya enfeksiyonu bulgusuna sahip olmak
    • Meyve ve sebze tüketmemek
    • Ailede rahim ağzı kanserine yakalanmış bireylerin olması
    • DES gibi düşükleri önlemek için verilen hormonal ilaçları kullanmış olmak

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri Tanısı Nasıl Konulur?

Rahim ağzı kanseri semptomlarını taşıyan herkes, rutin kontrollere düzenli olarak giderse erken evrede tespit şansını elde edecektir. Ancak, düzenli olarak jinekolojik muayeneye gitmeyenler kanserin teşhisini geciktirebilirler. Rahim ağzı kanserini düşündürebilecek semptomların varlığında doktorunuz zaten servikal tarama testi isteyecektir. Eğer ki bu test sonucunda anormal hücreler saptanırsa ileri tanı için diğer tetkikler istenecektir.

Servikse daha yakından bakılmasını sağlayan kolposkopi aleti ile rahim ağzı kanserine ait bulgular netleştirilebilir. Biyopsi alınmasına da imkân veren kolposkopi işlemi, genellikle ağrılı değildir. Kanser hücrelerinin ve normal hücrelerin yer aldığı geçiş bölgesinden de yine iğne biyopsisi alınabilmektedir. Tanı koymak için bazı durumlarda bu gereklidir. Bazı durumlarda doktor, koni biyopsisi almayı uygun görür. Genel anestezi altında yapılan koni biyopsisinde, rahim ağzından bir kısım alınarak laboratuvarda incelenir.

Rahim Ağzı (Serviks) Kanseri Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Rahim ağzı kanseri tanısı alan bir hasta için “tek” bir tedavi yöntemi yoktur. Her hastanın kanser evresi, yaşı, kronik rahatsızlıkları gibi değişken faktörleri olduğu için rahim ağzı kanserinin tedavisi de hastaya göre şekillenir. Genellikle serviks kanseri evreleri, tedavi yöntemi seçiminde önemli rol oynar. Kanserin serviks içindeki yeri, tipi, çocuk istemi gibi diğer faktörlerde yine tedavi seçeneklerini sınırlayabilir.

Kanserli dokuları almak için doktorunuz uygun görürse cerrahi işlem uygulayabilmektedir. Ancak, bazı durumlarda cerrahi işlemden önce kemoterapi yada radyoterapi uygulanması gerekebilir. Kanserin evresine ve hastanın genel sağlık durumuna göre radyokemoterapi kombine tedavisi de uygulanabilir.

Ankara Rahim Ağzı Kanseri | Doç. Dr. Onur Topçu ile Hayata Tutunun!

Kadın için rahim ve üreme, hayatın temelidir. Rahmi alınan ya da çocuk sahibi olamayacağını öğrenen hastaların birçoğunda “depresyon” ile karşı karşıya kalabiliyoruz. Ancak, rahim ağzı kanserinin tehlikeli bir kanser çeşidini olduğunu daima hatırlatmamız gerekiyor. Rahminiz olmadan yaşamanız mümkün iken kanser öldürücü olabilir. Siz de sevdiklerinizi geride bırakmak ve hayatı kaçırmak istemiyorsanız rahim ağzı kanseri tarama testlerinizi düzenli olarak yaptırın, kanseri erken evrede yakalayın! Ankara’da rahim ağzı kanseri tanı ve tedavisi alanında sizlere destek olan Doç. Dr. Onur Topçu ile kısa sürede rahim ağzı kanserini yenmeye var mısınız?